onsdag 4 december 2013

Vad, Hur, Varför?

Jag har försökt utveckla mina kunskaper vad gäller animation.
Att animera betyder ju att ”ge själ” eller ”levandegöra” och det är det jag tagit fasta på…
Jag valde att använda enkla och redan existerande föremål; dockor och lera  för att kunna koncentrera mig på att ge dem liv genom en illusion av rörelse.
 
Jag funderade på i vilken ordning jag skulle visa dockorna, och bestämde mig för någon slags färgordning. Såg i efterhand att jag lyckades växla några i förhållande till hur jag egentligen hade tänkt.
När jag sedan arbetade med ler-animationen var också färgen min utgångspunkt.
 
Bakgrund, kameravinkel och ljus är faktorer som påverkar resultatet i hög grad, och detta var också mycket svårare att få till än jag räknat med.  
Har även lagt musik till mina animeringar eftersom jag tycker det är en viktig del som förmedlar och förstärker intryck och känsla.
 
Jag arbetade i dataprogrammet ”Monkey Jam” som är ett gratisprogram för PC. Erfarenheter, för- och nackdelar har jag beskrivit tidigare. Valde detta arbetsområde med målet att kunna använda det i min undervisning, men med förvärvade erfarenheter är jag nu tveksam till just detta program…
 
Tycker ändå det varit spännande och lärorikt att prova, och känner även lust att fortsätta med animering, men behöver då hitta alternativ teknik.
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar