fredag 13 december 2013

Avslutande reflektion

Min avsikt med denna gestaltning har varit att utveckla kunskaper i animation, att prova på och få erfarenhet rent praktiskt. Jag tänkte från början inte på en slutprodukt eller ett ”verk”, jag hade därför inget direkt tema eller budskap som jag avsåg att förmedla.

Jag var öppen för att prova olika material, men relativt tidigt i processen hade jag också tankar på att använda mina Barbiedockor i arbetet, men hade inte klart för mig på vilket plan.
 
Resultatet blev till sist två korta filmer, en med dockor och en med lera.
 

 

Dock-animation

Eftersom Barbiedockan varit föremål för otaliga diskussioner angående bl. a. kvinnoideal, så tvekade jag ett tag inför att överhuvudtaget använda dockorna, för vad säger de om mig?
Jag upplever ofta att man automatiskt förväntas ta ställning mot Barbiedockan…
Min personliga åsikt är att det är ett förenklat synsätt på problematiken att skylla idealen på en docka!
 
Så småningom beslöt jag mig ändå för att använda dockorna, men bestämde mig helt enkelt för att visa kläderna då jag tycker de är inspirerande till färg och form, och för att få till en genomgående rörelse, och det hela mynnade ut i en slags lekfull modeparad.
 
Funderade naturligtvis under arbetets gång på vad andra kommer att se i animationen?
Dels med tanke på ovanstående, men också för att jag var rädd att för personer utan intresse och kunskap om dockorna, så kanske animationen inte utrycker något alls?
 
När jag så skulle lägga till musik provade jag några olika stycken för att se ifall, och i så fall hur de påverkade animationen. Valde sedan utan minsta tvekan stycket ”Cirkus” (från multimediabyrån) som jag tycker förstärker det redan lite löjliga och barnsliga. När jag dessutom döpte filmen till ”modecirkus” tycker jag att man associerar till att modevärlden ofta är rätt galen, som en enorm cirkus.
 
Responsen blev också det jag själv tänkt; att man funderar över hur modet påverkar, och över slit-och-släng samhället där vi ofta har mycket mer kläder än vi behöver… och filmen skulle mycket väl kunna vara en introduktion när vi arbetar med dessa viktiga frågor i skolan.
 
Någon tog som väntat också upp frågan om skönhetsideal; att dockorna är så smala, detta kan man naturligtvis också diskutera även om jag egentligen inte tycker att mitt ”verk” i huvudsak fokuserar på detta.
 
Flera personer sa att ”man blir glad”; det tolkar jag positivt och tänker att den kanske ändå var lite rolig att titta på?
 
Jag fick också frågan varför dockorna alltid var ensamma, varför de inte dansade med varandra?
Jag funderade på detta i efterhand… och insåg att jag undermedvetet tänkt på dockornas rörelsebana som en och samma; de avlöser varandra i ett förvandlingsnummer där de byter kläder och utseende med korta intervaller, och det är kanske just det som ger associationen till konsumtionssamhället?
 
Utifrån de intentioner jag hade, har jag ingen direkt idé om vad jag skulle gjort annorlunda.
 

 

Ler-animation

I ler-animationen utgick jag från färgcirkeln, också här på ett lekfullt sätt.
Jag arbetade medvetet relativt snabbt med denna animation, jag var inte lika noggrann i hantverket och inriktad på detaljer som jag oftast brukar vara… anledningen till detta var att jag såg det mer som ett prov på hur man kan göra med enkla medel. Jag skulle naturligtvis ha kunnat göra den ”snyggare”, men tycker ändå att den blev ok.
Tycker även här att musiken i hög grad medverkar till helhetsintrycket.

Även här var en reaktion att ”man blir glad”.
En annan var att filmen kan användas för att introducera färglära.

Ja, det är kanske inte så mycket mer man kan säga om den… själv tänker jag på lekande barn när jag ser den, men jag kanske tolkar in för mycket? J
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar